Kampania crowdfundingowa
Rowerowy Dom Kultury od początku miał być projektem społecznym i otwartym. Uczestnictwo we wszystkich warsztatach i spotkaniach było nieodpłatne, a my niejednokrotnie korzystałyśmy z gościny osób i instytucji, które spotykałyśmy na swojej drodze.
Długa podróż to jednak zawsze długa lista wydatków. Dlatego też zdecydowaliśmy się na crowdfunding, nazywany też finansowaniem społecznościowym i ta nazwa w pełni oddaje istotę tej formy wsparcia. Po długim zastanowieniu zdecydowaliśmy się na platformę PolakPotrafi, która zdobywa w Polsce coraz większy zasięg i zainteresowanie. W dużym uproszczeniu kampania crowfundingowa to zbiórka pieniędzy na wybrany cel. Ale jeśli wydaje się Wam, że aby zebrać pieniądze na swój projekt wystarczy go opisać w kilku zdaniach i odezwać się do paru znajomych to jesteście w takim samym błędzie jak my kilka miesięcy temu.
Bez względu na to jak wartościowa i ciekawa jest Wasza inicjatywa pieniądze nigdy nie zbierają się same! I nie ma w tym w sumie nic dziwnego, że trzeba się sporo napracować, aby je zdobyć. A mimo to wiele osób (łącznie z nami) wpada w tę samą pułapkę. „Mam 300 znajomych na facebooku – wystarczy, że każdy z nich wpłaci 10 zł i gotowe”. Jeśli macie takie założenie, to nawet nie zaczynajcie z crowdfundingiem. To niestety tak nie działa. Pieniądze to nie wirtualne lajki na fejsie i serduszka na instagramie. Musicie naprawdę zaangażować ludzi w swój projekt, żeby wsparli go finansowo.
Oto kilka naszych rad jak przygotować kampanię crowdfundingową, która będzie miała szansę powodzenia. Mówimy „szansę”, bo pewności nie będziecie mieli nigdy. A musicie pamiętać, że tutaj można mieć wszystko albo nic. Jeśli w określonym czasie nie zbierzecie całej zadeklarowanej sumy – nie dostaniecie ani złotówki! Zabezpieczeni są jedynie Wasi darczyńcy, bo jeśli nie uda Wam się zebrać wszystkiego, ich pieniądze wrócą z powrotem na ich konta.
- Przede wszystkim musicie jasno określić cel i ideę Waszego projektu. Jeśli sami nie będziecie pewni tego, co chcecie zrobić, nikt Wam nie zaufa. Warto zastanowić się, co wasz projekt da społeczności, którą budujecie. Jeśli chcecie po prostu sfinansować swoje wymarzone wakacje to może lepiej jednak przeznaczyć na nie własne oszczędności.
- Przygotujcie bardzo dokładny budżet. najlepiej w wersji minimum i maksimum. Nie zawyżajcie kwoty deklarowanej jako 100 %. Dużo lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w Waszym projekcie informacji, co zrobicie jeśli uzbieracie np. 120, 130 lub 150% zadeklarowanej kwoty.
Pamiętajcie też o tym, że każda platforma crowdfundingowa pobiera prowizję od wszystkich udanych zbiórek. - Zespół i harmonogram działań to kolejny klucz do sukcesu. Musicie mieć wokół siebie ludzi, na których możecie liczyć i którzy będą z Wami na dobre i na złe. Ale musicie także zadbać o to, żeby każdy wiedział, za co jest odpowiedzialny i w jakim czasie ma wykonać swoje zadanie. Kiedy kampania ruszy musicie mieć zaplanowany każdy jej dzień. Ułożenie harmonogramu to niełatwe zadanie, ale trzymanie się go później to dopiero prawdziwe wyzwanie!
- Promocja projektu to jeden z najważniejszych jego etapów. Powinna się zacząć na długo przed startem samej kampanii.
- Waszym zadaniem jest zbudowanie społeczności, której członkowie nie tylko wesprą finansowo Wasz projekt, ale będą go dalej promować. Jeśli namówicie 100 osób, żeby dały Wam pieniądze to będziecie mieć 100 wpłat na Wasze konto, ale jeśli każda z tych 100 osób będzie się czuła częścią Waszego projektu to opowie o tym 100 swoim znajomym, z których część prawdopodobnie również wpłaci Wam pieniądze.
- Nic tak nie przekonuje ludzi, jak słowa kogoś kto uchodzi za autorytet w danej dziedzinie. Spróbujcie znaleźć kogoś takiego i namówcie go, by np. nagrał kilkunastosekundową wypowiedź, w której popiera Wasz projekt. Dzięki temu zyskacie wiarygodność.
- Zaangażujcie Waszą społeczność w jakieś działania dotyczące projektu. Dajcie im poczucie, że są jego częścią i że od nich w jakimś sensie zależy ostateczny kształt projektu. Można to robić na niezliczoną ilość sposobów w zależności od tego, czym charakteryzuje się Wasz projekt. Wykażcie się kreatywnością.
- Przygotujcie film promocyjny, który znajdzie się m.in. na platformie crowdfundingowej. Film nie powinien trwać dłużej niż 3 minuty, a już pierwsze 30 sekund powinno zawierać najważniejsze informacje o Waszym projekcie. Żyjemy w rzeczywistości krótkich komunikatów. Jeśli Wasz film będzie zbyt długi i za mało treściwy, prawie nikt nie obejrzy go do końca. Ten film to Wasza wizytówka – pierwsze wrażenie, które musi być jak najlepsze. To, co powinno się w nim znaleźć to cel Waszego działania, przedstawienie Waszego zespołu, zachęcenie do wsparcia i przekazanie informacji o nagrodach dla darczyńców. Z perspektywy czasu wiemy już, że nasz film pozostawia wiele do życzenia mimo że poświęciliśmy mu sporo naszego czasu i zapału. Warto w tej sprawie zwrócić się jednak do profesjonalisty, zwłaszcza jeśli sami nie mamy w tej dziedzinie doświadczenia.
Żeby umieścić swój projekt np. na platformie PolakPotrafi musicie otrzymać ich rekomendację. Warto więc od razu przyłożyć się do wykonania ciekawego opisu, umieszczenia w nim zdjęć, infografik i innych elementów, które będą wyróżniały Wasz projekt wśród setek innych. Przemyślcie również dobrze kwestię nagród. To bardzo ważna część, która odróżnia finansowanie społecznościowe od zwyczajnych zbiórek pieniędzy. Tutaj każdy darczyńca dostanie coś za swoje zaangażowanie. Im bardziej interesujące/intrygujące nagrody zaproponujecie, tym więcej będzie na nie chętnych. Co ciekawe nie zawsze muszą to być nagrody materialne. Ich największa wartość może się kryć w niepowtarzalności lub ładunku emocjonalnym jaki ze sobą niosą. Tutaj weźcie również pod uwagę cenę jaką sami musicie zapłacić za wyprodukowanie nagród lub ewentualnie znajdźcie na nie dodatkowe źródło finansowania. Statystycznie większość darczyńców wybiera nagrody w przedziale 25-150 zł i tym powinniście poświęcić najwięcej uwagi.
A to wszystko to dopiero początek ciężkiej pracy z crowdfundingiem:)
Ale gwarantujemy, że warto, a Wasza społeczność nie raz was zaskoczy:)